Træning

To be or not to be

Mange forbinder ofte træning med det at være sund og opmærksom på sig selv. Det er dog ikke nødvendigvis en selvfølge blot fordi man bevæger sig op i det lokale fitness center 2-3 gange i ugen. Jeg vil snare tillade mig at sige at det kan være lige så usundt og uopmærksomt som at lade være. Tvinger man sig selv afsted hver gang, det er en træls oplevelse, man ved ikke rigtig om det man laver når man er afsted egentlig har nogen effekt, for man er stadig lige så utilfreds med spejlbilledet som man plejer at være, vil jeg snare kalde det usundt. Men så er spørgsmålet hvad man så skal gøre for at være med på den sunde bølge. Hvis du spørg mig, vil mit svar være således “Gør det der gør dig glad og skaber overskud”. Det forholder sig således at når man bevæger sig og er fysisk aktiv bliver der frigivet nogle endogfiner der er med til at skabe energi, overskud og tilfredshed. Gåden er at finde den form for bevægelse der passer lige præcis til dig. Forstået på den måde, at det også er en fornøjelse under selve forløbet.  For kun på den måde bliver det til at overskue også på længere sigt og ikke kun en måned af gangen.

Mange forbinder træning med med det at gå i fitness center et par gange i ugen, men hvis det nu ikke lige er dig så kunne det være at den model jeg har opstillet nedenfor lyder mere tiltalende, og ja den vil jeg kalde lige så meget for træning som 2 gange i fitness i ugen.

Mandag Rask gåtur på 3-5 km
Tirsdag 1/2 – 1 time med styrketræning hjemme i bryggerset eller haven + en rask gåtur på 2-3 km
Onsdag Hviledag
Torsdag Løb en lille tur 3-5 km i det tempo der passer dig
Fredag 1/2 – 1 time med styrketræning hjemme i bryggerset eller haven + en rask gåtur på 2-3 km
Lørdag  Rask gåtur på 5-8 km
Søndag  Hviledag

Modellen som jeg har opstillet ovenfor er mindst lige så rigtig som 2-3 gange i fitness i ugen. Der findes ikke et svar på hvad der er rigtig og forkert for det er forskelligt fra person til person. Så er du typen der elsker at tage op og træne i fitness centeret hver dag eller flere gange i ugen så gør det, men hvis det ikke gør dig glad så lad være og gør noget andet istedet for, og mangler du ideer er du mere end velkommen til at skrive.